سئو

اهمیت سئو

سئو چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو مجموعه ای از قوانین برای بهینه سازی وب سایت شما است تا بتواند رتبه های بالاتری در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو کسب کند. این فرآیندی است که باید دنبال کنید تا دید وب سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید و ترافیک بیشتری دریافت کنید.

سئو دو هدف اصلی دارد. اولین مورد این است که به شما کمک می کند تا بفهمید کاربران چه چیزی را آنلاین جستجو می کنند تا بتوانید محتوای با کیفیت بالا برای برآورده کردن هدف آنها ایجاد کنید. دوم این است که به شما کمک می کند وب سایتی ایجاد کنید که موتورهای جستجو بتوانند محتوای آن را پیدا کنند، فهرست کنند و بفهمند.

علاوه بر این، پیروی از شیوه‌های خوب سئو یک راه عالی برای افزایش کیفیت یک وب‌سایت با کاربرپسند کردن، سریع‌تر و آسان‌تر کردن آن است.

مهمترین وظایف سئو مربوط به موارد زیر است:

  • شناسایی آنچه که کاربران در جستجوی آن هستند که مربوط به محصولات و خدمات شما است
  • ایجاد محتوایی که باعث خوشحالی کاربران شود
  • ارائه سیگنال های مناسب به خزنده ها و الگوریتم های موتورهای جستجو از طریق تکنیک های مختلف سئو

سئو را می توان به عنوان یک چارچوب کامل در نظر گرفت زیرا کل فرآیند دارای تعدادی قوانین (یا دستورالعمل ها)، تعدادی مرحله و مجموعه ای از کنترل ها است.

چرا سئو مهم است؟

چرا سئو مهم است؟ در بازار رقابتی امروز، بازاریابی سئو بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

موتورهای جستجو روزانه به میلیون‌ها کاربر خدمات می‌دهند که به دنبال پاسخ به سؤالات خود یا یافتن راه‌حل برای مشکلات خود هستند.

اگر وب سایت، وبلاگ یا فروشگاه آنلاین دارید، سئو به شما کمک می کند تا ترافیک هدفمند رایگان را از موتورهای جستجو دریافت کنید.

سئو مهم است زیرا:

  • اکثر کاربران موتورهای جستجو (بیش از 70٪ – نمودار زیر را ببینید) به احتمال زیاد روی یکی از 5 پیشنهاد برتر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPS) کلیک می کنند. برای استفاده از این مزیت و جذب بازدیدکنندگان وب سایت یا مشتریان فروشگاه آنلاین شما، وب سایت شما باید در یکی از موقعیت های برتر ظاهر شود.
  • سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست، بلکه شیوه های خوب سئو باعث بهبود تجربه کاربر و قابلیت استفاده از یک وب سایت می شود.
  • اعتماد کاربران به موتورهای جستجو و حضور در جایگاه های برتر برای کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربر، باعث افزایش اعتماد وب سایت می شود.
  • سئو برای ارتقای اجتماعی وب سایت شما خوب است. افرادی که وب سایت شما را با جستجو در گوگل یا بینگ پیدا می کنند، به احتمال زیاد آن را در فیس بوک، توییتر یا سایر کانال های رسانه های اجتماعی تبلیغ می کنند.
  • سئو برای اجرای روان یک وب سایت بزرگ مهم است. وب سایت هایی که بیش از یک نویسنده دارند می توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم از سئو بهره مند شوند. مزیت مستقیم آنها افزایش ترافیک ارگانیک و سود غیرمستقیم آنها داشتن یک چارچوب (چک لیست) مشترک برای استفاده قبل از انتشار محتوا در سایت است.
  • سئو می تواند شما را جلوتر از رقبا قرار دهد. اگر دو وب سایت یک چیز را بفروشند، وب سایت بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو به احتمال زیاد مشتریان بیشتری داشته و فروش بیشتری خواهد داشت.
CTR در هر موقعیت رتبه بندی SEO.
CTR در هر موقعیت رتبه بندی SEO.

مقدمه ای بر سئو برای مبتدیان

برای مبتدیان سئو ، تعریف فوق ممکن است پیچیده به نظر برسد.

به عبارت ساده‌تر،  بهینه‌سازی موتورهای جستجو راهی برای بهبود وب‌سایت شما است به طوری که در نتایج جستجوی گوگل، یاهو، بینگ یا سایر موتورهای جستجو نزدیک‌تر به جایگاه‌های برتر ظاهر شود .

وقتی در گوگل جستجو می کنید، ترتیب نمایش نتایج برگشتی بر اساس الگوریتم های پیچیده است.

این الگوریتم‌ها (همچنین به عنوان عوامل رتبه‌بندی موتورهای جستجو شناخته می‌شوند ) قبل از اینکه تصمیم بگیرند کدام صفحه وب در موقعیت اول، دوم و غیره نشان داده شود ، تعدادی قوانین را در نظر می‌گیرند.

بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو به شما برتری نسبت به سایت های غیربهینه می کند و شانس خود را برای رتبه بالاتر افزایش می دهد.

آموزش ویدیویی را تماشا کنید تا بدانید سئو چیست، چگونه کار می کند و چرا بسیار مهم است.

مراحل اصلی فرآیند بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

همانطور که در بالا ذکر کردم، سئو یک فرآیند ثابت نیست، بلکه یک چارچوب با قوانین و فرآیندها است.

اما برای سادگی، سئو را می توان به 3 نوع اصلی تقسیم کرد :

بررسی اجمالی SEO
بررسی اجمالی SEO

سئوی فنی : با سئوی فنی می توانید اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو می توانند وب سایت شما را بدون هیچ مشکلی بخزند و فهرست کنند.

سئو در سایت : قوانینی که باید در سایت و محتوای خود اعمال کنید تا آن را برای موتورهای جستجو دوست داشته باشید.

سئوی خارج از سایت : روش هایی برای تبلیغ وب سایت یا وبلاگ خود به طوری که بتواند رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشد.

سئو فنی

اولین مرحله در فرآیند سئو، سئوی فنی نام دارد. همانطور که از نام آن پیداست، سئوی فنی هیچ ارتباطی با محتوای واقعی یک وب سایت یا روش های ارتقاء وب سایت ندارد.

این مربوط به تنظیماتی است که باید پیکربندی کنید تا کار خزنده‌های موتور جستجو را آسان‌تر کنید. معمولاً هنگامی که سئوی فنی خود را درست انجام دادید، ممکن است مجبور نباشید دوباره با آن مقابله کنید.

از سوی دیگر، اگر با خزیدن و نمایه سازی مشکل دارید، می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر منفی بگذارد.برای انجام بازبینی ممیزی فنی سئو و اطمینان از اینکه همه چیز همانطور که انتظار می رود کار می کند، راهنمای سئو فنی ما را بخوانید .

سئو داخلی

تکنیک های سئو داخلی
تکنیک های سئو روی صفحه

مرحله دوم SEO On-Page است. سئوی درون صفحه  در درجه اول با محتوا و سایر عناصر موجود در یک صفحه ارتباط دارد.

بر خلاف سئو فنی و خارج از صفحه، تمرکز اصلی سئو داخلی این است که به خزنده‌های موتور جستجو سیگنال‌های کافی ارائه دهد تا بتوانند معنی و زمینه محتوای شما را درک کنند .

به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو یک صفحه را مانند یک انسان نمی خوانند ، بنابراین آنها به دنبال سیگنال هایی هستند تا بفهمند یک صفحه چیست.

در این مرحله است که شما با ساختار وب سایت ، کلمات کلیدی SEO ، بهینه سازی عنوان، سرفصل ها، لینک های داخلی، سئوی تصویر، نشانه گذاری داده های ساخت یافته و سایر تکنیک هایی که می توانند سیگنال های مناسب را به موتورهای جستجو ارسال کنند، سر و کار خواهید داشت.

اگر به درستی دنبال شود، سئوی درون صفحه نیز قابلیت استفاده و اعتبار یک وب سایت یا وبلاگ را بهبود می بخشد.

توجه داشته باشید که بهینه سازی محتوا بخشی از سئوی درون صفحه است اما گاهی اوقات به آن سئوی محتوا نیز گفته می شود .ما در صفحه جستجوگرها راهنمای روش های مختلف در صفحه SEO در جزئیات توضیح می دهد.

سئوی خارجی(offpage)

مرحله سوم سئو خارج از صفحه است.

علاوه بر تغییرات، می‌توانید روی وب‌سایت خود (سئوی داخلی) انجام دهید تا در SERP رتبه بالاتری داشته باشد، راه دیگر برای بهبود رتبه وب‌سایتتان استفاده از تکنیک‌های سئو خارج از سایت است .سئوی خارج از سایت به طور کلی به عنوان لینک بیلدینگ شناخته می شود، اما من ترجیح می دهم از عبارت ارتقای وب سایت استفاده کنم، زیرا یک روش مناسب برای تبلیغ یک وب سایت شامل روش ها و تکنیک های بسیار بیشتری نسبت به لینک سازی است.

چرا سئوی offpage از سئو onpage مهم است؟
به طور کلی، هنگامی که یک کاربر یک پرس و جو جستجو، جستجو الگوریتم های موتور به شاخص خود را نگاه کنید و سعی کنید به پیدا کردن بهترین صفحات است که می تواند من را برآورده ntent بدان از کاربر .

صفحاتی که کاندیدای خوبی هستند در اولین موقعیت های نتایج جستجو ظاهر می شوند.

یکی از عوامل تعیین موقعیت یک صفحه وب در نتایج، تعداد لینک های ورودی (بک لینک) است.

بک لینک ها نشانه اعتماد هستند و بسته به جایی که لینک ها می آیند، می توانند به شدت بر رتبه شما تأثیر بگذارند.

اگر لینک ها از سایت های شناخته شده و قابل اعتماد باشند، رتبه شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.

اگر آنها پیوندهای پولی، پیوندهای موجود در فهرست مقالات، مزارع پیوند یا نتیجه تبادل هستند، رتبه شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

دریافت لینک ها از این طریق نقض دستورالعمل های گوگل است و به احتمال زیاد باعث پنالتی گوگل نیز می شود .

برای دریافت لینک های بیشتر چه کاری می توانید انجام دهید؟

این سوال بسیار خوبی است و من مطمئن هستم که اگر در اینترنت برای آن عبارت جستجو کنید صدها پاسخ مختلف دریافت خواهید کرد.

شما می‌توانید این مقاله را در مورد چگونگی رویکرد ایجاد لینک بخوانید، اما تمرکز اصلی شما این نیست که چگونه لینک‌ها را دریافت کنید، بلکه نحوه ایجاد محتوای با کیفیت خوب برای وب‌سایتتان است.

محتوای خوب به شما پیوندهای طبیعی می دهد که به نوبه خود رتبه و ترافیک بالایی به شما می دهد.

اگر سعی کنید لینک ها را بخرید یا آنها را از راه آسان دریافت کنید، ممکن است موفقیت موقتی داشته باشید و بعد از به روز رسانی بعدی گوگل، وب سایت خود را از صفحات برتر ناپدید کنید.

بهترین راه برای یادگیری نحوه عملکرد سئو چیست؟

بهترین راه برای یادگیری نحوه عملکرد سئو، تمرین سئو است.

علاوه بر یادگیری مفاهیم و تئوری های مختلف، تنها راه برای یافتن اینکه آیا آنچه آموخته اید کار می کند یا خیر، استفاده از تکنیک های مختلف سئو در یک وب سایت و نظارت بر رتبه بندی خود است.

اگر رتبه و ترافیک ارگانیک شما در حال افزایش است، به این معنی است که شما در مسیر درستی هستید. اگر نه، باید استراتژی سئو و برنامه عمل خود را اصلاح کنید .

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئو

  • موتورهای جستجو چگونه کار می کنند – قبل از شروع سئو، مهم است که بدانید موتورهای جستجو چگونه کار می کنند. در پایان، هدف شما از سئو این است که موتورهای جستجو را تحت تأثیر قرار دهید تا به وب سایت شما اعتماد کنند و دانستن اینکه آنها واقعاً چگونه وب سایت ها را رتبه بندی می کنند، به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند.
  • دوره کامل سئو – دوره سئوی خود ما که تمام جنبه های سئو را با مثال های گام به گام و مطالعات موردی پوشش می دهد.
  • چگونه به یک متخصص سئو تبدیل شویم – راهنمای با لیستی از منابع برای مطلع شدن از تحولات جدید در دنیای سئو.
  • آموزش سئو DIY – آموزش نحوه انجام سئو به تنهایی. مفاهیم اولیه و پیشرفته SEO را پوشش می دهد.
  • چک لیست سئو – یک چک لیست مفید برای بررسی اینکه آیا همه عناصر را بهینه کرده اید.
  • راهنمای شروع بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) – راهنمای مفید گوگل برای مبتدیان به سئو.
  • گواهینامه های SEO – لیستی از بهترین دوره های سئو برای پیگیری و دریافت گواهی.

تفاوت بین سئو و بازاریابی دیجیتال چیست؟

برخی از مردم اغلب از من می پرسند “آیا سئو همان بازاریابی دیجیتال است؟” ساده ترین پاسخی که می توانم بدهم این است که سئو یکی از ابزارهای موجود در زرادخانه دیجیتال مارکتینگ شماست.

سئو می تواند بخشی از کمپین کلی بازاریابی دیجیتال شما باشد که معمولاً شامل موارد دیگری مانند تبلیغات رسانه های اجتماعی، PPC، استراتژی محتوا و غیره می شود.برای اطلاعات بیشتر بخوانید: تفاوت بین SEO و SEM

محتوای خوب همچنان مهمترین عامل موفقیت با یا بدون سئو است

قبل از بستن این مقدمه برای بهینه سازی موتورهای جستجو، باید کاملاً در ذهن خود داشته باشید که اگر محتوای خوبی نداشته باشید، سئو نمی تواند به شما کمک کند.

به عبارت دیگر، اگر سعی کنید وب سایتی با محتوای نه چندان خوب سئو کنید، شانس موفقیت شما (در دراز مدت) به حداقل می رسد.

از طرف دیگر، یک وب سایت با محتوای خوب می تواند با سئو یا بدون سئو به خوبی عمل کند. سئو فقط به وب سایت رونق بیشتری می دهد.

یادگیری های کلیدی

سئو چیست؟
سئو مجموعه ای از قوانین برای بهینه سازی وب سایت شما است تا بتواند رتبه های بالاتری در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو کسب کند.

چرا سئو مهم است؟
اکثر ترافیک موتورهای جستجو به 5 نتیجه برتر می رود. با سئو وب سایت شما می تواند در یکی از موقعیت های برتر برای کلمات کلیدی مورد نظر شما ظاهر شود و از وب سایت شما بازدید شود.

آیا می توانید خودتان سئو انجام دهید؟
بله، دوره های مختلف سئو و راهنمای آنلاین وجود دارد که می تواند به شما در یادگیری و انجام سئو به تنهایی کمک کند. علاوه بر یادگیری تئوری، بهترین راه برای یادگیری سئو از طریق تمرین است.

برای مطالعه مقاله لینک سازی داخلی سئو-مرور کلی و نکات مفید بر روی لینک کلیک کنید

کلمات کلیدی:اهمیت سئو،چرا سئو مهم است؟،

آرش مرادوند

آرش مرادوند حدود 3 سالی هست که در زمینه برنامه نویسی و تولید محتوا و سئو به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، آرش یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های ارور وب را توسعه می دهد، آرش به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا